2 juni 2008

02-06-2008 00:00

n de middag begonnen de eerste warmte onweders zich te ontwikkelen in het zuiden van België en het westen van Duitsland.
Zelf zag ik de eerste CB’s al naderen vanuit het oosten en richting het zuiden zag ik rond 15:00u al de de ijskappen van de buienlijn die vanuit het zuiden richting zuid Limburg kwam.
De CB’s die zich op dat moment oostelijk van mij bevonden evolueerde in rap tempo tot zware onweersbuien met hevige neerslag en een groot aantal bliksem ontladingen.
De buien zouden mij door de West noord westelijke trekrichting mij net gaan missen en omdat ik nog op mijn werk was in Heerlen zat een chase er nog niet in.
Echter door het geweldige standpunt met prachtig uitzicht dat ik ten opzichte van de buien had vond ik dit geen probleem.
Het was prachtige om te zien hoe deze buien met een zeer snel tempo alsmaar groter werden en sommige toppen tot wel 17 km reikte.



Ondertussen was het 16:15u en dus tijd om snel van mijn werk naar mijn huis in Eys te gaan.
Thuis aangekomen werd direct de neerslag radar geraadpleegd.
Ik zag dat de buienlijn ten zuiden van mij aan de oostflank begon op te lossen.
Dit zou het gebied zijn dat over zuid Limburg heen ging trekken en met die wetenschap kreeg ik het gevoel dat ik misschien wel eens pech ging hebben betreffende het onweer.
Meteen ben ik de weerkaarten maar eens gaan bekijken en kwam erachter dat deze er zeker goed uitzagen om flinke buien te triggeren en in stand te houden.

Rond 17:15 zag ik op de radar dat er toch een bui tot ontwikkeling kwam op ongeveer 30 km te zuidwesten van Eys.
De camera en alle benodigde apparatuur lagen al in de vol getakte auto, dus was ik geheel chase ready.
Erg interessant zag het geheel er niet uit en heb toen besloten om de chase nog niet te starten.
Wel ben ik met de auto even naar die hier hogerop gelegen heuvel opgereden om even de hond uit te laten en de bui op afstand te bekijken.
Al met al heb ik een 6 tal CG ontladingen kunnen waarnemen.
Vervolgens ben ik naar huis gereden om de hond thuis af te zetten en mn vriendin op te pikken om een hapje te gaan eten.



Tijdens het eten werd even de buienradar geraadpleegd op mn PDA.
Wat ik toen zag deed me toch ff schrikken omdat een prachtige gesloten buienlijn nu recht op me afkwam.
Een prachtige sqaull-line, tenminste zo leek het had zich net ten zuiden van mij ontwikkeld en lag op ram koers met zuid Limburg.
Snel werd nog de resterende voeding als een gek verwerkt om daarna snel naar Eys te rijden om mijn vriendin thuis af te zetten.



Rond 19:30u was het dan eindelijk zover.
Ik stond helemaal klaar boven op de heuvel bij Eys.
Mijn chase partner Willlem koenings werd gebeld of hij al klaar was met werken.
Helemaal gek was hij aan de telefoon want hij zag ook al wat eraan zat te komen.
Eenmaal aangekomen op de plek waar ik stond waren er al verschillende mooie CG’s te zien onder de werkelijk adembenemende wolkenlucht.
Het was werkelijk prachtig, alles bewoog en er zaten verschillende diepere lagen onder de buien die door de sterke updraft naar boven werden gezogen.
Zelfs leek er zich even een funnel te vormen, maar dit kan ik niet bevestigen.
Meer kan ik niet zeggen over de schoonheid die boven ons hing en ik denk dat de foto’s dit beter kunnen zeggen.
We ht mee te maken, wat een intens neerslag gebied was.
Het was gewoon genieten en er werd zelfs niet meer naar camera’s gekeken om dat het allemaal te heftig was.

Na de passage van het grootste gedeelte van de buienlijn zijn we snel de auto van m’n chase partner thuis gaan afzetten om vervolgens met een auto noordelijker te komen om zo weer voor de buienlijn te komen.
Tijdens onze weg van Eys naar roermond hebben we de kern weer moeten doorkruisen, wat niet echt een pretje was.
Wel geeft dit het echte chase gevoel als je met je auto door zo’n zware neerslag moet rijden.
Ter hoogte van Maaseik kwamen we weer ruim voor de lijn, maar omdat de lijn wat golvende structuur had zijn we nog door gereden tot Roermond.
Na een mooi plekje te hebben uitgekozen op een dijk aan het kanaal kon het fotograferen van ontladingen gaan beginnen.
Gelukkig was het al een stuk donkerder geworden en waren langere sluiter tijden nu haalbaar.
De bui ten westen van ons was erg actief op het moment en heeft me een paar mooi platen opgeleverd, maar door een vanuit het zuiden naderende bui was ik genoodzaakt om na 20 minuten weer in de auto te stappen.

We hebben de lichtshow toen maar vanuit de auto bewonderd en zijn na een 40 tal minuten weer huiswaarts gekeerd.
Onderweg kwamen we op de snelweg nog in een zware neerslag pit terecht, waardoor de snelheid van 120 km/u naar 30 km/u moest door het slechte zicht en gevaar voor aqua planning.
Ook waren er nog mooie ontladingen te zien aan alle kanten.

Eenmaal thuis aangekomen kon ik alleen maar nog tevreden zijn.
Een geslaagde chase met geweldige beelden en geweldige ervaring.

Terug

Doorzoek de website